Izjava o saobraznosti proizvoda
Izjava o saobraznosti proizvoda
Saobraznost ugovoru
Član 49
Prodavac je dužan da isporuči robu
koja je saobrazna ugovoru.
Pretpostavlja se da je isporučena
roba saobrazna ugovoru:
1) ako odgovara opisu koji je dao
prodavac i ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak
ili model;
2) ako ima svojstva potrebna za
naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila poznata prodavcu
ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora;
3) ako ima svojstva potrebna za
redovnu upotrebu robe iste vrste;
4) ako po kvalitetu i funkcionisanju
odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može
osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim
svojstvima robe data od strane prodavca, proizvođača ili njihovih predstavnika,
naročito ako je obećanje učinjeno putem oglasa ili na ambalaži robe.
Odgovornost za nesaobraznost
Član 50
Prodavac odgovara za nesaobraznosti
isporučene robe ugovoru ako:
1) je postojala u času prelaska
rizika na potrošača, bez obzira na to da li je za tu nesaobraznost prodavac
znao;
2) se pojavila posle prelaska rizika
na potrošača i potiče od uzroka koji je postojao pre prelaska rizika na
potrošača;
3) je potrošač mogao lako uočiti,
ukoliko je prodavac izjavio da je roba saobrazna ugovoru.
Prodavac je odgovoran i za
nesaobraznost nastalu zbog nepravilnog pakovanja, nepravilne instalacije ili
montaže koju je izvršio on ili lice pod njegovim nadzorom, kao i za nepravilnu
instalaciju ili montažu robe koja je posledica nedostatka u uputstvu koje je
predao potrošaču radi samostalne instalacije ili montaže.
Prodavac ne odgovara za
nesaobraznost ako je u trenutku zaključenja ugovora potrošaču bilo poznato ili
mu nije moglo ostati nepoznato da roba nije saobrazna ugovoru ili ako je uzrok
nesaobraznosti u materijalu koji je dao potrošač.
Odgovornost prodavca za nesaobraznost robe ugovoru ne sme biti
ograničena ili isključena suprotno odredbama ovog zakona.
Prodavac nije vezan javnim obećanjem
u pogledu svojstava robe ako:
1) nije znao ili nije mogao znati za
dato obećanje;
2) je pre zaključenja ugovora
objavljena ispravka obećanja;
3) obećanje nije moglo uticati na
odluku potrošača da zaključi ugovor.
Zahtev za otklanjanje nesaobraznosti
Član 51
Ako isporučena roba nije saobrazna
ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti ima pravo da
zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom
ili da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te
robe.
Potrošač ima pravo da bira između
opravke ili zamene kao načina otklanjanja nesaobraznosti robe.
Ako otklanjanje nesaobraznosti u
skladu sa stavom 2. ovog člana nije moguće, potrošač ima pravo da zahteva
odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora ako:
1) nesaobraznost ne može da se
otkloni opravkom ili zamenom uopšte, ni u primerenom roku;
2) ne može da ostvari pravo na
opravku ili zamenu, to jest ako prodavac nije izvršio opravku ili zamenu u
primerenom roku;
3) opravka ili zamena ne može da se
sprovede bez značajnijih nepogodnosti za potrošača zbog prirode robe i njene
namene;
4) otklanjanje nesaobraznosti
opravkom ili zamenom predstavlja nesrazmerno opterećenje za prodavca.
Nesrazmerno opterećenje za prodavca
u smislu stava 3. tačka 4) ovog člana, javlja se ako u poređenju sa umanjenjem
cene i raskidom ugovora, stvara preterane troškove, uzimajući u obzir:
1) vrednost robe koju bi imala da je
saobrazna ugovoru;
2) značaj saobraznosti u konkretnom
slučaju;
3) da li se nesaobraznost može
otkloniti bez značajnijih nepogodnosti za potrošača.
Potrošač ima pravo da zahteva
zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor zbog istog ili drugog
nedostatka saobraznosti koji se posle prve opravke pojavi, a ponovna opravka je
moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača.
Uzimajući u obzir prirodu robe i
svrhu zbog koje je potrošač nabavio, opravka ili zamena mora se izvršiti u
primerenom roku bez značajnih neugodnosti za potrošača i uz njegovu saglasnost.
Ako se nesaobraznost pojavi u roku
od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima pravo da bira
između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim umanjenjem
cene ili da izjavi da raskida ugovor.
Ako se nesaobraznost pojavi u roku
od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti
moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
Sve troškove koji su neophodni da bi
roba postala saobrazna ugovoru, a naročito troškove rada, materijala,
preuzimanja i isporuke, snosi prodavac.
Za obaveze prodavca prema potrošaču,
koje nastanu usled nesaobraznosti robe, prodavac ima pravo da zahteva od
proizvođača u lancu nabavke te robe, da mu naknadi ono što je ispunio po osnovu
te obaveze.
Potrošač ne može da raskine ugovor
ako je nesaobraznost robe neznatna.
Prava iz stava 1. ovog člana ne
utiču na pravo potrošača da zahteva od prodavca naknadu štete koja potiče od
nesaobraznosti robe, u skladu sa opštim pravilima o odgovornosti za štetu.
Rokovi i teret dokazivanja
Član 52
Prodavac je odgovoran za
nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi u roku od dve godine od dana prelaska
rizika na potrošača.
Ako nesaobraznost nastane u roku od
šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, pretpostavlja se da je
nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim ako je to u
suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti. Teret
dokazivanja da nije postojala nesaobraznost snosi prodavac.
Kod prodaje polovne robe, može se
ugovoriti kraći rok u kome prodavac odgovara za nesaobraznost, koji ne može
biti kraći od jedne godine.
Rokovi propisani u st. 1-3. ovog člana ne teku u periodu koji
prodavac koristi za otklanjanje nesaobraznosti.